ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Εκτύπωση

Για την εβδομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο Σχολείο μας, προγραμματίστηκαν και υλοποιήθηκαν τα εξής:

Α'

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΛΑΧΑΝΟΚΗΠΟΣ

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α' τάξης με την εποπτεία του δασκάλου τους δημιούργησαν ένα σχολικό λαχανόκηπο.

 

Β'

 ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΠΑΡΚΟ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ

Την Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2014η Β΄τάξη επισκέφτηκε το Πάρκο Ανακύκλωσης στη Θέρμη.

Κατά την επίσκεψη οι μαθητές παρακολούθησαν ενημέρωση σχετικά με την ανακύκλωση, το τι σημαίνει ανακύκλωση, ποια υλικά ανακυκλώνονται και πώς γίνεται η ανακύκλωσή τους, πώς μπορούν οι ίδιοι να συμμετέχουν στην ανακύκλωση, για τα οφέλη της ανακύκλωσης σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο.  Στη συνέχεια έγινε συζήτηση και απαντήθηκαν όλες οι απορίες των μικρών μαθητών.

Ακολούθησε ξενάγηση - περίπατος των μαθητών στο πάρκο, το οποίο όπως ενημερώθηκαν από τις υπεύθυνες ήταν πριν μερικά χρόνια σκουπιδότοπος, ενώ σήμερα έχει δημιουργηθεί χώρος υγειονομικής ταφής των σκουπιδιών σε άλλο χώρο και εξήγησαν στους μαθητές τι διαφορά έχει από έναν σκουπιδότοπο.

Οι μαθητές ενθουσιάστηκαν από την ομορφιά και τη διαμόρφωση του πάρκου και δεν μπορούσαν να φανταστούν πώς ήταν πριν μερικά χρόνια ένας σκουπιδότοπος!

 

Γ'

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΑΣΙΟ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΧΑΡΤΙΟΥ

Την Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014 οι μαθητές και μαθήτες της Γ' τάξης επισκέφθηκαν το Εργαστάσιο Ανακύκλωσης Χαρτιού και ενημερώθηκαν για τη σημασία της ανακύκλωσης και για την παραγωγή του ανακυκλωμένου χαρτιού

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Δ'

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΧΑΡΤΙΟΥ

Την Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014 οι μαθητές και μαθήτριες της Δ' τάξης επισκέφθηκαν το Εργοστάσιο Ανακύκλωσης Χαρτιού και ενημερώθηκαν για τη σημασία της ανακύκλωσης και για την παραγωγή ανακυκλωμένου χαρτιού

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ε'

 ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΑΠΟΨΕΩΝ (DEBATE)

ΘΕΜΑ: «ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΚΑΙ ΜΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ»

Στα πλαίσια της παγκόσμιας ημέρας περιβάλλοντος, η Ε? τάξη οργάνωσε «κατάθεση απόψεων» - Debate, με θέμα τις Ανανεώσιμες και Μη Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. 

Οι μαθητές/ τριες για πρώτη φορά συμμετείχαν σε μια τέτοια δραστηριότητα και τα κατάφεραν εξαιρετικά! Η δράση ξεκίνησε με την  παρουσίαση του θέματος της κάθε ομάδας και στη συνέχεια ακολούθησε συζήτηση όπου τέθηκε το θέμα ποια από τις δύο κατηγορίες πηγών ενέργειας πληρεί τις προυποθέσεις, ώστε για να χρησιμοποιείται από τον άνθρωπο. Τα μέλη κάθε ομάδας, αφού είχε προηγηθεί συζήτηση στην τάξη, ερεύνησαν και ενημερώθηκαν σχετικά, προκειμένου να είναι σε θέση να απαντούν στις ερωτήσεις.

Μέσα από τη δραστηριότητα αυτή οι μαθητές/τριες όχι μόνο κατανόησαν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κάθε κατηγορίας πηγών ενέργειας, αλλά προσπάθησαν όλες εκείνες τις γνώσεις και τις πληροφορίες να τις συντάξουν με επιχειρήματα και να τις εντάξουν στο λόγο τους.

Με κριτική ματιά, λόγο που έχει άποψη και σκέψη που δε συμβιβάζεται οι μαθητές/τριες μας μαθαίνουν να βλέπουν τον κόσμο.

Στ'

ΔΙΑΒΑΖΩ...ΒΛΕΠΩ...ΠΑΙΖΩ...ΠΡΑΣΙΝΑ!

 Kατά τη διάρκεια της Ευέλιτης Ζώνης η Στ΄ τάξη  πραγματοποίησε μία σειρά δραστηριοτήτων για την εβδομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Πιο συγκεκριμένα, αρχικό ερέθισμα ήταν το ποίημα του Κ.Παλαμά "Στον κήπο" από το Ανθολόγιο της Ε' και Στ' στη σελίδα 18 το οποίο επεξεργάστηκε και αναφέρθηκαν περιπτώσεις όπου η φύση αποτελεί πηγή έμπνευσης και δημιουργίας. 

Στη συνέχεια, προβλήθηκε το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ "11η ώρα" στο οποίο παρουσιάζονταν αιτίες και τρόποι αντιμετώπισης για τη μόλυνση του περιβάλλοντος τα οποία συζητήθηκαν διεξοδικά.
 Στο τέλος, οι μαθητές συμμετείχαν στο παιχνίδι "Το μαντιλάκι της ανακύκλωσης". Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε 4 ομάδες ανάλογα με τα υλικά που ανακυκλώνονται συνήθως (χαρτί, πλαστικό, γυαλί, αλουμίνιο). Στόχος του παιχνιδιού ήταν οι μαθητές/τριες να αναγνωρίζουν τα υλικά που περιέχονται στα αντικείμενα που αναφέρονται από την εκπαιδευτικό και να φροντίζουν να παίρνουν γρήγορα το μαντηλάκι το οποίο κρατούσε η εκπαιδευτικός.
 
 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Τα παιδιά της Ε΄ και Στ΄ τάξης, παίρνοντας στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος, τα μεταφράσανε με το δικό τους μορφοπλαστικό τρόπο σε ζωγραφικά έργα. Τα παρουσιάζουν στο φουαγιέ του σχολείου με αφορμή την "Εβδομάδα  Περιβάλλοντος 2014". 

ΜΟΥΣΙΚΗ

Στο πλαίσιο του μαθήματος της μουσικής έγιναν οι παρακάτω δράσεις:

Με την Α? τάξη δημοτικού:

Μαθαίνω, ακούω και μιμούμαι τους ήχους της φύσης και των ζώων.

Ξεκινήσαμε με τα κατοικίδια ζώα και επεκταθήκαμε στα πουλιά και στα ζώα της ζούγκλας.

Αναλυτικά:

Παρατηρήσαμε τους ήχους στο προαύλιο του σχολείου μας και κάναμε μία προφορική καταγραφή. Μιλήσαμε για τη βροχή και παίξαμε μία ηχοιστορία με τη ψιχάλα που γίνεται βροχή και στη συνέχεια καταιγίδα (παιχνίδι με δύο μολύβια).

Ακούσαμε τα κατοικίδια ζώα, τα πουλιά και τα άγρια ζώα. Παίξαμε με το ψηφιακό υλικό της Εμμέλεια  τους ήχους της φύσης και κάναμε  μουσικοκινητικά παιχνίδια.

Μιλήσαμε για τον κούκο, τραγουδήσαμε το «Κούκε, έλα δω» της Ν. Ατέσογλου. μιμηθήκαμε τη φωνή του κούκου με διαφορετικό τρόπο. Ακούσαμε το έργο του C.Saint- Saens«Ο κούκος στο δάσος», από το έργο Το καρναβάλι των ζώων και καταγράψαμε με γραμμούλες πόσες φορές το κλαρινέτο ακούγεται σαν το κούκο (διάστημα 3ης μικρής).

Φτιάξαμε μια «ορχήστρα» από «παράξενα πουλιά» αξιοποιώντας τις δυνατότητες της φωνής μας, προσπαθώντας να αποδώσουμε όσο καλύτερα μπορούσαμε τους φτερωτούς φίλους του δάσους.

Τα παιδιά κατά τη διάρκεια των μαθημάτων ανταποκρίθηκαν θετικά στις δραστηριότητες. Αναγνώρισαν και μιμήθηκαν τους ήχους της φύσης και τις διαθέσεις που προκαλούνται από αυτούς και τη μουσική. 

Με τη Γ? τάξη Δημοτικού:

Με αφορμή την πρώτη ενότητα του μαθήματος της μουσικής «Οι περιπέτειες του ήχου», μιλήσαμε για το φυσικό ήχο, αυτόν που προέρχεται από το φυσικό περιβάλλον. Μιλήσαμε για το ανθρώπινο σώμα,  που υπήρξε η πρώτη πηγή του ήχου και τις άπειρες δυνατότητες της φωνής από την απλή χρήση της μέχρι τη μίμηση ήχων της φύσης και των ζωντανών οργανισμών της.

Οι μαθητές/τριες πειραματίστηκαν με την παραγωγή, ακρόαση και απεικόνιση ήχων που προέρχονται είτε από το ανθρώπινο σώμα είτε από το άμεσο περιβάλλον. Μιλήσαμε για τα λουλούδια, για τα φυτά και οι μαθητές/τριες ανέφεραν  παρόλο που είναι ζωντανοί οργανισμοί δεν ακούμε τις διεργασίες που γίνονται μέσα σε αυτά.

Τέλος, οι μαθητές/τριες έφτιαξαν τη δική τους ηχητική παρτιτούρα με ήχους (σε τρία διαφορετικά τονικά ύψη) και την παρουσίασαν στους συμμαθητές/τριες τους (stipsody). 

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Οι μαθητές της Στ΄ τάξης αφού διάβασαν (με την βοήθεια των δασκάλων της τάξης στα πλαίσια του μαθήματος της Γλώσσας) και κατανοήσαν το νόημα του κειμένου που αναφέρεται κυρίως στην ρύπανση των πόλεων με αλληγορικό τρόπο, προχώρησαν στην δραματοποίηση του κειμένου με την υπεύθυνη θεατρικής αγωγής και μέσα από αυτοσχεδιασμούς και εικόνες προσέγγισαν τα πρόσωπα του κειμένου, στοχάστηκαν πάνω στο πρόβλημα της αυξανομένης ρύπανσης των πόλεων καθώς προσέγγισαν και άλλα κοινωνικά θέματα όπως το πρόβλημα της Βίας στα γήπεδα και της ανεργίας. Στο τέλος έστησαν μια τηλεοπτική εκπομπή όπου δίκασαν τον «Δράκο» ως υπεύθυνο καταστροφών και πρότειναν λύσεις κωμικές και μη για να αναστραφεί η καταστροφική του μανία απέναντι στο περιβάλλον .

 Στη συνέχεια με την μουσικό του σχολείου αυτοσχεδίασαν μουσικά το τραγούδι

του Δράκου και κατόπιν μελοποίησαν το τραγούδι που αναφέρεται στο βιβλίο της Θεατρικής Αγωγής σχετικά με την δραστηριότητα. Η δράση αξιολογήθηκε από τους μαθητές ως ιδιαίτερα επιτυχημένη και διασκεδαστική και προκάλεσε πολλαπλά ερωτήματα και συζητήσεις μέσα στην σχολική τάξη που αφορούν το θέμα της ρύπανσης των πόλεων και τρόπους καταπολέμησής της. Ακόμη, ήταν μια δράση με ιδιαίτερο διαθεματικό ενδιαφέρον.

Λίγα λόγια για το Δρακοπαραμύθι?

Ένας Δράκος που βλέπει συνέχεια τηλεόραση οργανώνει ένα σχέδιο καταστροφής της πόλης της Αθήνας. Αρωγοί του σ? αυτήν την προσπάθεια θα σταθούν οι φίλοι του που συναντά στην Ντακοντισκοτέκ: ο Χωματερόλ, ο Ντεσιμπελ, ο Νέφ, η Πυρκαγέισον, η Ανερζί, η Πεινάν και η Χουλιγκάνα.

ΤΠΕ

Στα πλαίσια της εβδομάδας περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, τα παιδιά όλων των τάξεων παρακολούθησαν κάποια videos σχετικά με το περιβάλλον και έγινε σχολιασμός τους και συζήτηση στην τάξη.

© Δημοτικό Π.Σ.Π.Θ.